Trap mij maar in een dwangbuis, ik kan er echt niet meer bij!

AAEAAQAAAAAAAAv8AAAAJGZjNGVmYjNkLTZiMGEtNDZkZi1hZjg2LTYxOWY2YTBmNjYxNQAfgelopen zaterdag viel mij op de plaatselijke jaarmarkt een man in het oog met ontzettend dikke, niet onstpiegelde brillenglazen. De glazen staken 1,5 cm uit het slecht passende en afzakkende metalen montuur. Als vakidioot intrigeerde mij dat natuurlijk mateloos.

Ik vroeg hem wat zijn brilsterkte was en hij vertelde dat het ca. -9.00 was. Hij vertelde trots dat hij de bril had gescoord voor de prijs van slechts € 19,-. De gratis oogmeting had bijna een half uur geduurd gezien zijn lastige sterkte. Hij was bewust niet ingegaan op de aangeboden meerprijs extra’s, zoals dunnere glazen, ontpiegeling etc.. Kortom hij vond het echt een koopje. Toen hij vroeg; ‘Vanwaar uw vraag?, vertelde ik hem wat mij in het dagelijks leven bezig houdt. Daarna vroeg hij oprecht: ‘Hoe kunnen ze dat toch doen voor dat geld?’

Ik ben geen bedrijfseconoom, maar ben wel jaren docent manager opticien geweest op diverse optiekopleidingen. De man had in mijn optiek recht op een eerlijk antwoord en ik vertelde hem dat het ook niet kan voor dat geld!

De betrokken aanbieder schreeuwt van de daken dat oogmetingen alleen worden verricht door gediplomeerde opticiens en en optometristen. Een oogmeting van een half uur, de benodigde tijd voor het uitzoeken van het montuur, het inslijpen van de glazen, het afpassen en het afleveren van de bril. En ook is deze klant nog vele malen terug geweest voor nazorg en zijn continu afzakkende bril, en dat alles voor slechts € 19,-. Trek daar de inkoop van het montuur en de glazen, én de BTW nog af. TEL UIT JE WINST!

Maar wat me nog het meest stak is dat deze man niet is gewaarschuwd dat hij met deze hoge brilsterkte behoort tot een risicogroep voor ernstige complicaties aan het oog en met name de risico’s voor zijn netvlies. En laat ik nou de afgelopen maand een dag in het oogziekenhuis hebben gebivakkeerd op de dagopnameafdeling voor operaties aan het netvlies. Ik heb daar van heel dichtbij de ernstige gevolgen gezien van deze complicaties en ging ’s middags totaal ontdaan weg.

Let wel, dit is géén aanval op de groene brillenbroeders, maar ik wil wel langs deze weg wel mijn ernstige zorgen uiten over hun werkwijze. Mensen binnenlokken tegen de laagste prijs is nou eenmaal niet mijn ding.

De geloofwaardigheid van onze branche wordt er enorm door ondermijnd. En dat terwijl we al jaren aan het vechten zijn voor meer erkenning van goed opgeleide en gediplomeerde opticiens en optometristen. Dit prijsgevecht kent geen winnaar. Gediplomeerde opticiens kunnen in deze uitgeholde branche straks geen droog brood meer verdienen. Maatwerk optiek wordt gemaakt door mensen met een passie voor ons mooie vak, niet door slimme managers, marketeers en gretige aandeelhouders.

Ja, goedwillende opticiens hebben voldoende marge nodig om de door hen geleverde oogzorg op peil te kunnen houden en zelfs op een hoger niveau te brengen. Marge voor investeringen in extra vakmensen en in geavanceerde apparatuur en het continu upgraden van de benodigde kennis. En ja die marge genereren ze onder andere met de verkoop van mooie op maat gemaakte kijkoplossingen en de professionele dienstverlening voor ogen!

De draagkracht voor prijsvechters in onze branche is er momenteel alleen doordat diverse grote zorgverzekeraars hun verzekerde klanten naar de voordeur van deze ketens blijven leiden voor het verkrijgen van zogenaamde  ‘gratis brillen’. Blijkbaar zijn er voldoende consumenten die vervolgens zwichten voor de uitgekiende marketing- en verkoopcommunicatie strategieën. Zij geven uiteindelijk toch meer uit dan de prijs waarvoor ze naar deze aanbieders zijn gelokt. Zo wordt er blijkbaar toch voldoende marge gegenereerd door deze prijsvechters in onze branche, voldoende om deze brillenoorlog nog even vol te houden.

Maar de gevolgen voor de (oog)gezondheid van grote groepen mensen is er op lange termijn in ieder geval niet bij gebaat! Dus de grootste verliezer zal de consument zijn. Terwijl de betrokken zorgverzekeraars zullen moeten opdraaien voor de kostbare gevolgkosten van onvoldoende of slechte oogzorg.

Managers van de betrokken zorgverzekeraars open alstublieft uw ogen en biedt bijvoorbeeld een 2 jaarlijks bedrag voor professionele oogzorg aan in plaats van ‘gratis brillen’!

Zo, ook dit moest ik weer even kwijt!

Bent u ook bezorgd, wilt u dit artikel dan wel even als interessant kenmerken en/of delen s.v.p.!

Uw mening telt en u kunt uw reactie ook mailen naar info@opticalsupport.nl

Met vriendelijke groet,

Harry Dickhoff

Plaats een reactie